In Blog

Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd? 4 praktische tips

De vraag, ‘hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd’, heeft mij lang bezig gehouden. Wat misschien best wel veel mensen zal verbazen. Want op het oog, had ik alles goed voor elkaar. Leuke familie. Lieve vrienden. Goede opleiding. Goede baan. Fijn salaris. Vaak een glimlach op mijn gezicht. En toch, toch was ik vrijwel altijd aan het piekeren en overdenken en doemdenken. Waardoor ik me niet goed kon ontspannen. Waardoor ik me bijna altijd onrustig voelde. En waardoor ik me vaak ook helemaal niet zo gelukkig voelde als ik wilde. Ik lag vooral wakker van gedachten als “ Wat zal die ander vinden?” “Heb ik het wel goed gedaan?” Was het wel goed genoeg?” “Dit moet echt beter. “ “Het moet morgen wel echt goed gaan”. “En wat nou als..” Ik dacht oprecht dat dat eeuwige gepieker en de stress en onrust die ik daardoor vaak ervaarde, nu eenmaal bij mij hoorden. Maar wat had ik het mis. Ik draaide dit om. Met in de basis vooral rust in mijn hoofd als gevolg. En dat is me toch een verademing.

Met deze tips ga jij op weg naar meer rust in je hoofd

In deze blog geef ik jou een aantal tips waarmee jij ook je weg naar meer rust in je hoofd in gang zet. Simpelweg omdat ik het je zo gun. Omdat ik weet dat dat eigenlijk gewoon echt een wereld van verschil maakt. Want met meer rust in je hoofd kun je makkelijker ontspannen. Het helpt je ook bij het simpelweg in het moment genieten van wat je eigenlijk zo de moeite waard vindt. Het helpt je bij prioriteren. En het helpt je ook in je reacties op je loved ones bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik was vroeger niet de geduldige en ontspannen partner die ik wilde zijn. En als ik niet had geleerd wat ik leerde waardoor ik stopte met piekeren, dan was ik nu waarschijnlijk ook niet de relaxte moeder geweest die ik nu ben. Alhoewel ik daarover vroeger wel wat streng was naar mezelf. Anyway. Enorm de moeite waard. Gaan voor meer rust in je hoofd. In de eerste plaats voor jezelf. En al die enorm fijne neveneffecten die krijg je dan als bonus. Hoe fijn is dat!

En echt, als ik meer rust in mijn hoofd kan ervaren, dan kun jij het ook

Nu hoor ik je denken. Ja leuk Laura, maar jij kunt dit. Voor mij is het niet weggelegd. Ik ben nu eenmaal zo. Ik snap je hoor. Ik dacht ook altijd zo. En natuurlijk, iedereen is anders. Iedereen staat op een ander punt in zijn of haar leven. De een realiseert het sneller en makkelijker dan een ander. Maar ik heb inmiddels bij al mijn coachees gezien, dat iedereen hier echt een stap in kan maken. En laten we eerlijk zijn. Elke 10 % minder hevig piekeren. Elk uur dat je niet piekert en je je gewoon simpelweg relaxed voelt, is er 1. Ja toch? En ik zie steeds weer bij mijn coachees terug dat dat dikke vette motivatie oplevert om deze rust die je dan ervaart in je hoofd, steeds verder uit te bouwen. En echt, nomaals, dat is zo de moeite waard.

Meer rust dmv (praktische) mindfulness

Er zijn heel veel verschillende wegen naar meer rust in je hoofd. Ik heb ook echt veel verschillende wegen naar meer rust in mijn hoofd bewandeld. Om zo te ervaren wat voor mij werkt en soms ook wat niet. Maar heh, je kunt het maar geprobeerd hebben, toch? Een van de vele wegen is die van mindfulness. En ja, dat kan o.a. mediteren inhouden. Maar dat kun je ook gewoon op een hele praktische manier in je leven toepassen. Bijvoorbeeld door vanaf nu gewoon maar 1 ding tegelijk te doen. Dus niet en bellen, en je afwas uitruimen. En niet, en werken, en die podcast luisteren. Gewoon 1 ding tegelijk, met aandacht doen.  Ik zou zeggen, probeer het eens uit. Dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat je vaker een paar dingen tegelijk doet, dan je nu denkt. En echt, alleen al daarmee stoppen. Of het in elk geval verminderen, gaat je meer rust in je hoofd opleveren. Meer weten over mindfulness? Of beter nog, weten hoe je dit tot in de puntjes toe kunt passen? In mijn online mindfulness training, leg ik je uit hoe en geef ik je oprdachten en meditaties om dit te oefenen. Zodat ook jij meer rust in je hoofd ervaart.

Meer rust, dmv een relaxte mindset

Een relaxte mindset? Jazeker. Ik weet eigenlijk niet of het woord officieel bestaat, maar ik gebruik ‘m regelmatig in mijn coaching en online programma voor een relaxter leven. Ik versta onder een relaxte mindset dat je jezelf een denkwijze aanleert, die bijdraagt aan een relaxter leven. En zeker ook aan minder in piekeren blijven hangen. Dit is een vrij breed onderwerp. Ik geef je hierbij echter alvast een concreet voorbeeld, zodat je hier alvast mee aan de slag kunt. Denk vanaf nu aan wat je WEL wilt, in plaats van aan wat je NIET wilt. Probeer het maar eens uit. Wat voelt voor jou beter? Denken in termen van “Ik wil niet in de financiële ellende raken en zo in de goot komen?” Of denken in termen van “Ik wil WEL graag op weg naar een zekere financiële situatie?” Het tweede toch? En reken maar dat je in het geval van de tweede ook veel minder geneigd bent in piekeren te verzanden. Ik zou zeggen, probeer het maar eens uit, deze week. En hou vol natuurlijk. Zo ga je echt meer rust in je hoofd ervaren.

Meer rust door terug te gaan naar jezelf

Heuh? Wat? Laura? Ja, echt. Dit gaat je zo helpen. Misschien herken je wel dat je veel piekert over wat anderen zouden kunnen denken. Wat die collega bijvoorbeeld denkt, of je leidinggevende. Over je werk, of over een uitspraak, die je deed. Of misschien denk je wel na over wat die vriendin over je dacht, toen ze volgens jou zo naar jou of je huis zat te kijken. Of misschien ben je wel bezig met of iemand die keuze van jou wel begrijpt. En dan herken je waarschijnlijk ook nog, dat je dit allemaal vaak negatief invult. Dat je er vaak maar vanuit gaat dat ze vast iets negatiefs zullen denken of vinden. Terwijl jij eigenlijk zo graag wilt dat iedereen je aardig en goed vindt. En dat iedereen je snapt. Toch? En dus ben je oeverloos aan het piekeren over wat die ander denkt en over wat die ander vindt. Toch? Naast dat dit bloedje irritant is voor je, maakt het enorm wiebelig. Want je weet niet wat ze denken (tenzij je het checkt). En iedereen vindt vaak ook nog eens wat anders.  Focus je liever op wat jij vindt. Oftewel, ga terug naar jou. Wat vind jij? Vind jij dat je je best deed op je werk? Ben jij blij me je kleding en je huis? Ben jij blij met de keuze die je maakte? Yes? Top! Dan kun je het verder loslaten. En dat geeft een rust in je hoofd joh.

Meer rust door gebruik te maken van handige tools

Tijdens mijn coaching maak ik gebruik van handige (invulbare) tools, die mijn coachees er maar al te graag bijpakken als ze in gepieker verzanden. Laatst kreeg ik nog een berichtje van een klant, die een van mijn tools haar bijbel noemde, om aan te geven dat ze er zo enorm veel aan had. Ik zweer bij deze tools. Vandaar ook dat ik ze allemaal heb opgenomen in mijn online programma relaxter leven, in de module ‘rust in je hoofd’. Hier een tipje van de sluier door  een aantal vragen die op 1 van die tools vermeld staan, met je te delen. Stel jezelf de volgende vragen eens, op een moment dat je in gepieker verzandt.

  1. Wat denk ik nu eigenlijk, waardoor ik me nu zo onrustig (of onzeker of gestresst oid) voel?
  2. Weet ik 100% zeker dat het waar is wat ik denk? (grote kans dat je het zelf invult)
  3. Wat zou ik ook kunnen denken, wat minimaal net zo waar kan zijn, en waarmee ik me relaxter voel?

Wil jij net als ik en mijn klanten van gepieker en een vol hoofd naar meer rust in je hoofd?

Ik doe enorm mijn best om in mijn blogs en op mijn instagram waardevolle tips te geven, onder andere om jou op weg naar meer rust in je hoofd te helpen. Maar eerlijk is eerlijk. Met mijn coaching of met behulp van mijn online programma, ga je natuurlijk nog veel sneller op weg naar relaxter leven en meer specifiek meer rust in je hoofd. En het mag duidelijk zijn, dat gun ik je zo! Want laten we eerlijk zijn, dat piekeren, dat overdenken, en dat doemdenken dat kost je best wat. Ontspannen en gewoon ongecompliceerd genieten gaat lastig. Je voelt je hierdoor vaak niet zo gelukkig als je zou kunnen zijn. En misschien ben je hierdoor in jouw optiek ook wel niet altijd de gezelligste voor bijvoorbeeld je partner en/of kinderen. Waarschijnlijk ben je hier te streng in naar jezelf, maar dat terzijde. Echt, ga voor meer rust in je hoofd. Naar je daardoor meer ontspannen en gelukkig voelen. Naar je in de basis relaxed voelen en dit ook terug zien in alle facetten in je leven. Ok? Boek vandaag nog lekker gemakkelijk je gratis sessie (videogesprek), zodat je eventuele vragen kwijt kunt en ik je kan vertellen hoe ik je kan helpen.